Vodenica je
mlin koji se pokreće snagom vode. Vodenice su se gradile od drveta na rekama
ili potocima. Vodenica radi tako što voda udara u drveni točak
sa perima, i on se tada pokreće. Taj drveni točak okreće vodenički
kamen. Žito (ili kukuruz) se stavlja u koš. Na kamenu je čeketalo koje
skakuće po kamenu i potresa kutlaču na košu, iz koje izlazi
žito koje kamen, okrećući se, melje. Brašno pada u sanduk ili mučnjak.
U
Rečniku Matice srpske, za ovaj pojam navodi se seldeće:
vodènica ž. a) mlin na vodi
sa vodenom pogonskom snagom, b) nar.v. vodeničica (2).
ž. mleti kao prazna – govoriti bez prestanka (obično
koješta), blebetati, brbljati. navraćati (navoditi, terati i sl.)
vodu na nečiju vodenicu v. pod voda " vešto podešavati, pomagati da se stvari razviju u nečiju
korist.
U tekstovima,
koji su dostupni i na Internetu, može se pročitati sledeće:
Vodenice su u
Srbiji nekada bile sastavni deo pejzaža i seoske arhitekture. Većina njih se
nalaze u autentičnom, prirodnom ambijentu, pored potoka, manjih reka, gotovo
uvek okružene veoma lepom bujnom prirodom.
U vodenicama
se mlelo žito i dobijalo brašno za hleb, koji je bio glavni artikal i hrana za
narod. Osim proizvodne namene, vodenice se bile značajna mesta, gde su se
sastajali meštani, radi važnih dogovora i donošenja isto tako važnih odluka.
Kao takve one su imale širi društveni značaj.
Popisom
vodenica i obradivog zemljišta u Srbiji iz 1867. godine zabeleženo je čak 7125
vodenica.
Da li zbog mesta na kojima su
podizane, uvek izdvojenim od naselja i često nepristupačnim, ili njene
povezanosti sa vodom, koja kod čoveka izaziva iskonski strah, vodenice su
oduvek bile obavijene velom tajnovitosti. O njima su u narodu ispredane
najrazličitije priče kao mestima koja zaposedaju vile i „nečastive sile“.
Ne može se govoriti ni o
vodenici, a da nas to ne dovede do sirotinje. Ili bar sirotinjske proje. Prava proja zapravo je tanak kukuruzni hleb
umešen samo od krupno mlevenog kukuruznog brašna i vode (i nešto masti, ako je ima).
U prošlosti je pšenični hleb bio retkost, a proja je predstavljala osnovnu hranu
siromašnog srpskog seljaka. Takva, sirotinjska proja je i najbolja proja.
Kad je dobro pečena, gotovo se u celosti sastoji od hrskave korice. Svaka druga
proja u koju je dodato pšenično ili neko drugo brašno, ili sir, jaja, mleko, zove
se – projara.
Zapadna Srbija je obilovala vodenicama. Svako selo imalo ih
je nekoliko zahvaljujući brzim potocima i rečicama. Danas su one retkost u
vlasništvu entuzijasta koji ih nostalgično čuvaju, ili su deo neke, sve
popularnij nazvano, etno postavke. A
Zapadna Srbija kao da deli sudbinu vodenica.
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.