Stranice

субота, 16. јануар 2016.

SIROTINJSKA PROJA

Vodenica je mlin koji se pokreće snagom vode. Vodenice su se gradile od drveta na rekama ili potocima. Vodenica radi tako što voda udara u drveni točak sa perima, i on se tada pokreće. Taj drveni točak okreće vodenički kamen. Žito (ili kukuruz) se stavlja u koš. Na kamenu je čeketalo koje skakuće po kamenu i potresa kutlaču na košu, iz koje izlazi žito koje kamen, okrećući se, melje. Brašno pada u sanduk ili mučnjak

U Rečniku Matice srpske, za ovaj pojam navodi se seldeće:
vodènica ž. a) mlin na vodi sa vodenom pogonskom snagomb) nar.v. vodeničica (2). ž. mleti kao prazna – govoriti bez prestanka (obično koješta), blebetati, brbljati. navraćati (navoditi, terati i sl.) vodu na nečiju vodenicu v. pod voda " vešto podešavati, pomagati da se stvari razviju u nečiju korist.

U tekstovima, koji su dostupni i na Internetu, može se pročitati sledeće:

Vodenice su u Srbiji nekada bile sastavni deo pejzaža i seoske arhitekture. Većina njih se nalaze u autentičnom, prirodnom ambijentu, pored potoka, manjih reka, gotovo uvek okružene veoma lepom bujnom prirodom.

U vodenicama se mlelo žito i dobijalo brašno za hleb, koji je bio glavni artikal i hrana za narod. Osim proizvodne namene, vodenice se bile značajna mesta, gde su se sastajali meštani, radi važnih dogovora i donošenja isto tako važnih odluka. Kao takve one su imale širi društveni značaj.

Popisom vodenica i obradivog zemljišta u Srbiji iz 1867. godine zabeleženo je čak 7125 vodenica.
Da li zbog mesta na kojima su podizane, uvek izdvojenim od naselja i često nepristupačnim, ili njene povezanosti sa vodom, koja kod čoveka izaziva iskonski strah, vodenice su oduvek bile obavijene velom tajnovitosti. O njima su u narodu ispredane najrazličitije priče kao mestima koja zaposedaju vile i „nečastive sile“.

Ne može se govoriti ni o vodenici, a da nas to ne dovede do sirotinje. Ili bar sirotinjske proje. Prava proja zapravo je tanak kukuruzni hleb umešen samo od krupno mlevenog kukuruznog brašna i vode (i nešto masti, ako je ima). U prošlosti je pšenični hleb bio retkost, a proja je predstavljala osnovnu hranu siromašnog srpskog seljaka. Takva, sirotinjska proja je i najbolja proja.  Kad je dobro pečena, gotovo se u celosti sastoji od hrskave korice. Svaka druga proja u koju je dodato pšenično ili neko drugo brašno, ili sir, jaja, mleko, zove se – projara.


Zapadna Srbija je obilovala vodenicama. Svako selo imalo ih je nekoliko zahvaljujući brzim potocima i rečicama. Danas su one retkost u vlasništvu entuzijasta koji ih nostalgično čuvaju, ili su deo neke, sve popularnij nazvano, etno postavke. A Zapadna Srbija kao da deli sudbinu vodenica.


Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.